Legal Valley congres

Educatief
23 nov. 2017
Provinciehuis, Arnhem

Het programma van 'de weerbare overheid'.

• Opening en inleiding door Jan Markink, Gedeputeerde
  • Inleiding door Miranda de Meijer, senior advocaat-generaal OM, buitengewoon hoogleraar aan de UVA, onderzoek in het kader van ondermijnende criminaliteit
  • Deelsessies;
    • Aanpak door gemeenten/OM/politie (pact van Ellecom) - inleider via OM;
    • Aanpak gemeente Putten - inleider burgemeester Henk Lambooij en jurist gemeente Putten;
    • Bewust en onbewust faciliteren witwassen, bibob – inleider Ton Lekkerkerker, notaris bij Dirkzwager en raadsheer plaatsvervanger Gerechtshof Amsterdam voor notariële tuchtzaken;
    • Bedreiging en intimidatie gebeurt dat en hoe ga je daar mee om – inleider Miranda de Meijer.

Het definitieve programma volgt na de vakantie. Wil je dit kenniscafé graag bijwonen? Dat kan. Je dient je via de volgende link aan te melden;

_______________________________

Juridische Kenniscafés Legal Valley

In vervolg op drie interessante bijeenkomsten dit jaar, organiseert de Stichting Legal Valley op donderdag 23 november het laatste juridische kenniscafé voor 2017. Gastheer is Clemens Cornielje, Commissaris van de Koning van de Provincie Gelderland, en het thema is “weerbare overheid / ondermijning”.

Het onderwerp ondermijning is zeer actueel; wietplantages en de criminaliteit daaromheen zijn regelmatig in het nieuws en onderzoek laat zien dat op recreatieparken en bedrijventerreinen soms schimmige zaken gebeuren. Daarnaast is een discussie gaande over de invloed van motorbendes, heeft een kwart van de burgemeesters aangegeven bedreigd te zijn en zijn er waarschuwingen voor vermenging van onderwereld en bovenwereld bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Hoe gaan we hier als samenleving mee om? Zijn we juridisch voldoende geëquipeerd om hier iets aan te doen? En welke concrete maatregelen worden in Gelderland genomen?

Tijdens het kenniscafé schetsen gedeputeerde Jan Markink en Emiel Kolthoff een beeld van de huidige situatie en uitdagingen. Emiel Kolthoff is lector Ondermijning aan Avans Hogeschool, hoogleraar Criminologie aan de Open Universiteit en fellow bij de onderzoeksgroep Quality of Governance aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Vervolgens zullen we in een aantal deelsessies met elkaar spreken over de aanpak van ondermijning.  Deze deelsessies gaan bijvoorbeeld over de aanpak door gemeenten, OM en politie samen en over de aanpak door het notariaat. Deelnemers aan het kenniscafé kunnen op de dag zelf kiezen uit één van de deelsessies (voor zover er plaats is per deelsessie).

Graag nodigen wij juristen uit Gelderland uit om aanwezig te zijn bij dit juridisch kenniscafé in het onlangs volledig gerenoveerde Provinciehuis in Arnhem. De bijeenkomst start om 16.00 uur en eindigt om 18.00 uur, deelname is kosteloos. Aanmelden kan via https://legalvalleynederland.nl/juridisch-kenniscafe/

Met vriendelijke groet,

Fred Hammerstein

Voorzitter Stichting Legal Valley